Pliki zawierające rozszerzenie pliku HQX to pliki skompresowanego archiwum Macintosh BinHex 4. Pliki te zawierają informacje, które zostały skompresowane do 7-bitowego binarnego formatu tekstowego z formatu 8-bitowego.
Format pliku HQX został utworzony, aby oba widelce pliku Macintosha można było spakować w jeden kontener plików. Ułatwia to przesyłanie dużych obrazów, dokumentów i plików multimedialnych przez Internet.
Format pliku HQX został stworzony dla komputerów Mac i ten konkretny format pliku nie jest używany w środowisku operacyjnym Windows. Pliki można rozpoznać po wiadomości umieszczonej w pierwszym wierszu pliku. Pierwszy wiersz każdego pliku HQX mówi „Ten plik musi zostać przekonwertowany za pomocą BinHex 4.0.”
Po dwukrotnym kliknięciu na ikonę pliku system powinien otworzyć go w domyślnej aplikacji, która go obsługuje. Jeżeli tak się nie dzieje należy pobrać i zainstalować oprogramowanie iArchiver a następnie ręcznie skojarzyć z nią plik.
Jeżeli w systemie nie ma oprogramowania iArchiver, lub podobnego, wpierającego pliki z rozszerzeniem HQX to należy go najpierw pobrać i zainstalować. Poniżej znajdziesz listę najczęściej wykorzystywanych aplikacji, które współpracują z HQX. Po przejściu na podstronę programu znajdziesz link do strony internetowej producenta, gdzie w bezpieczny sposób będziesz mógł pobrać instalator aplikacji.
Jeżeli użytkownik posiada już zainstalowaną jedną z aplikacji to kolejnym krokiem będzie powiązanie z rozszerzeniem pliku HQX. Można to zrobić na dwa sposoby – jednym z nich jest ręczna edycja rejestru systemu Windows i kluczy HKEY_CLASSES_ROOT. Drugi sposób jest prostszy i zdecydowanie zalecany mniej zaawansowanym użytkownikom.
Pamiętaj! Ręczna edycja rejestru systemu zalecana jest tylko zaawansowanym użytkownikom, a zmiany w nim dokonane bez odpowiedniej wiedzy mogą skutkować uszkodzeniem systemu i koniecznością jego reinstalacji.
Czasami zdarza się tak, że pomimo posiadania odpowiedniej aplikacji i poprawnej konfiguracji, nadal występują problemy z otwieraniem plików HQX. Należy wtedy zweryfikować, co jest ich przyczyną.
Kiedy wszystkie powyższe sposoby zawiodły, pozostaje kontakt ze specjalistą IT bądź developerami programów do obsługi IARCHIVER.